Πως θα σας φαινόταν, ένα μικρό ηλεκτρικό, διθέσιο αυτοκίνητο, που όταν παρκάρετε, αυτό μαζεύει και καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο? Πως θα ακουγόταν αν σας έλεγαν ότι οι τροχοί του γυρίζουν διαφορετικά ο ένας από τον άλλον για να παρκάρετε ευκολότερα? Και αν σας έλεγαν ότι η παραγωγή του θα ήταν τοπική από εταιρείες της πόλης σας? Υπερβολή ή απίστευτα καλό για να είναι αληθινό?
Κι όμως το Hiriko είναι το μικρό αυτοκίνητο με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα που μπορεί να περιστρέφεται σαν μπαλαρίνα ή να μετακινείται με το πλάι και να μαζεύει σαν ακορντεόν! Το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης!
Το Hiriko, είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του MIT, επτά επιχειρήσεων και χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Hiriko σημαίνει «αυτοκίνητο πόλης» από την συνένωση δύο Βασκικών λέξεων, Hiri που σημαίνει αστικό και Ko που σημαίνει αυτοκίνητο.
Η ομάδα σχεδιασμού του Hiriko αποτελείται από αρχιτέκτονες, μηχανολόγους, ηλεκτρολόγους μηχανικούς, επιστήμονες πληροφορικής, πολεοδόμους, κοινωνιολόγους, οικονομολόγους και μία σωρεία ακόμη ειδικών επιστημόνων.
Οι ερευνητές του ΜΙΤ συνεργάστηκαν στενά με την General Motors, μέχρι την οικονομική κρίση του 2008, μετά με την Ισπανική Denokinn.
Το Hiriko ξεκίνησε ως project με την ονομασία CityCar και σχεδιάστηκε από ομάδα φοιτητών του ΜΙΤ. Εντάσσεται δε, σε μία ευρύτερη πρωτοβουλία του MIT Media Lab για τη διερεύνηση των αστικών συστημάτων μεταφοράς.
Η μεγάλη καινοτομία του είναι οι τροχοί του, που τοποθετημένοι στις γωνίες και εφοδιασμένοι με το ρομποτικό σύστημα Wheel Robots, επιτρέπει στον κάθε τροχό να κινείται ανεξάρτητα.
Το hiriko κινείται με δύο μπαταρίες ιόντων λιθίου της εταιρείας Axeon. Μία φόρτιση του επιτρέπει να κινείται απροβλημάτιστα για 100 χιλιόμετρα και αναπτύσσει ταχύτητα 90 km/h που κρίνεται ιδανική για αυτοκίνητο πόλης.
Το σημαντικό όμως είναι ότι σχεδιάστηκε με την φιλοσοφία η παραγωγή του να γίνεται τοπικά, από κοινοπραξίες εταιρειών. Αυτό σημαίνει ότι οι πόλεις που θα το χρησιμοποιούν μπορούν μέσω franchise, να το παράγουν δίνοντας δουλειά στην τοπική κοινωνία.
Πόλεις όπως το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, το Σαν Φρανσίσκο, το Χονγκ Κονγκ, το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Βοστώνη, το Ντουμπάι και οι Βρυξέλλες, έχουν δείξει ήδη ενδιαφέρον.
Η συναρμολόγησή του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2013 και μέχρι το 2015 προβλέπεται η παραγωγή του να αγγίζει τις 9.000 ετησίως.
Το hiriko, σχεδιάστηκε να για εξυπηρετεί τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης, καταλαμβάνοντας ελάχιστο χώρο παρκαρίσματος και έχοντας μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.
Πηγή: changingplaces.mit.edu, hiriko.com