«Eκατό χρόνια συμπληρώνονται εφέτος από τον θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και, ταυτόχρονα, 100 χρόνια από τη γέννηση των Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου και Στρατή Τσίρκα.
Η χρονική σύμπτωση των επετείων των τεσσάρων δημιουργών γίνεται για μας η αφορμή να ανοίξουμε στην πράξη το θέμα Τέχνες και Πολιτισμός στο Σχολείο», επισήμανε η υπουργός Παιδείας, Αν. Διαμαντοπούλου, σχετικά με το νέο πρόγραμμα, που εισάγεται στα σχολεία, και έχει ως στόχο να συνδέσει τον πολιτισμό με την εκπαίδευση, καθώς, όπως είπε η ίδια «η υπερδύναμη της Ελλάδας είναι στις τέχνες και τα γράμματα».
Με βάση τις διαχρονικές αξίες των μεγάλων μας λογοτεχνών, το Υπουργείο Παιδείας προωθεί, ενθαρρύνει και υποστηρίζει ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ποικίλλων δράσεων στα Δημοτικά (Ελύτης - Παπαδιαμάντης), Γυμνάσια, και στις Α΄και Β΄τάξεις του Λυκείου με τίτλο: «Παπαδιαμάντης - Ελύτης - Γκάτσος - Τσίρκας: 100 χρόνια μετά». Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργική επαφή των μαθητών με το έργο αυτών των δημιουργών, έτσι ώστε να εμπνευστούν από αυτό, να δημιουργήσουν συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής και να τα παρουσιάσουν με διάφορους τρόπους μαζί με τους δασκάλους και τους καθηγητές τους.
Η ανάπτυξη βιωματικών δράσεων στα σχολεία μπορεί να γίνει από μία τάξη, ένα σχολείο ή δίκτυο σχολείων σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες κ.λπ.
Στην ειδική εκδήλωση, που έγινε σήμερα στο υπουργείο Παιδείας, η κ. Διαμαντοπούλου, παρουσία της ηθοποιού Λ. Κονιόρδου και του ποιητή και εκδότη του περιοδικού «Λέξη», Αντ. Φωστιέρη, μίλησε για την ανάγκη της δραστηριοποίησης των παιδιών από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο. «Οι μαθητές», είπε η υπουργός, «εμπνέονται, αναζητούν και δημιουργούν με αφορμή τα 100 χρόνια μετά το θάνατο του Παπαδιαμάντη και τη γέννηση των Ελύτη, Γκάτσου, Τσίρκα».
Στην ιστοσελίδα http://www.blogger.com/%3C/b%3E//www.i-create.gr οι μαθητές μπορούν να ανεβάζουν τις δημιουργίες και εμπνεύσεις τους πάνω στο έργο των τεσσάρων μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών και ποιητών.
Τα έργα θα αξιολογηθούν από τους ίδιους τους μαθητές και από επιτροπή ειδικών με τη συμμετοχή της Λυδίας Κονιόρδου, του Σωτήρη Χατζάκη, της Άλκης Ζέη και του Αντώνη Φωστιέρη και στις αρχές του καλοκαιριού θα παρουσιαστούν όλα σε μία μεγάλη επετειακή εκδήλωση.
Κατά τη διάρκεία της εκδήλωσης, η Λυδία Κονιόρδου αναφέρθηκε στην ανάγκη σύνδεσης του πολιτισμού και της τέχνης με την εκπαίδευση. Ανέφερε πως «είναι μια επιτακτική στιγμή που δεν μας επιτρέπει να αφήσουμε άλλο χρόνο να περάσει. Χρειάζεται να αφυπνίσουμε τις συνειδήσεις των νέων ανθρώπων, να στηρίξουμε τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, που ηρωικά πολλές φορές, προσπαθούν σε όλες τις άκρες της Ελλάδας».
Ενδεικτικά προτείνονται δράσεις, όπως:
* αγώνες φιλαναγνωσίας σε κείμενα των εν λόγω λογοτεχνών, στο πλαίσιο ενός σχολείου ή νομού ή δικτύων σχολείων,
* δημιουργία «κοινοτήτων αναγνωστών» σε ένα σχολείο ή σε δίκτυα σχολείων (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας, ανάγνωση στην τάξη, συζήτηση, επιπλέον δραστηριότητες),
* αξιοποίηση λογοτεχνών ή αφηγητών για μικρούς μαθητές στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας,
* εικαστική έκθεση, ψηφιακή έκθεση έργων,
* γιορτή ποίησης με απαγγελίες,
* δημιουργία ποιήματος, κινηματογραφικής ταινίας, βίντεο, αφίσας, άλμπουμ, ομαδικού κολλάζ σε τοίχο του σχολείου με κινηματογράφηση και ανάρτηση στο YouTube ή προβολή μέσω live streaming, συγγραφή διηγήματος,
* μελοποίηση ποίησης ή διασκευή,
* ανάπτυξη δρώμενων (θεατρικές παραστάσεις, γιορτές, χορωδίες ή άλλα δρώμενα) και κινηματογράφησή τους.
Σημειώνεται ότι οι συμμετοχές των μαθητών θα υποβάλλονται από τις 15 Μαρτίου έως και τις 4 Μαϊου.
Μ. Παπουτσάκη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η χρονική σύμπτωση των επετείων των τεσσάρων δημιουργών γίνεται για μας η αφορμή να ανοίξουμε στην πράξη το θέμα Τέχνες και Πολιτισμός στο Σχολείο», επισήμανε η υπουργός Παιδείας, Αν. Διαμαντοπούλου, σχετικά με το νέο πρόγραμμα, που εισάγεται στα σχολεία, και έχει ως στόχο να συνδέσει τον πολιτισμό με την εκπαίδευση, καθώς, όπως είπε η ίδια «η υπερδύναμη της Ελλάδας είναι στις τέχνες και τα γράμματα».
Με βάση τις διαχρονικές αξίες των μεγάλων μας λογοτεχνών, το Υπουργείο Παιδείας προωθεί, ενθαρρύνει και υποστηρίζει ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ποικίλλων δράσεων στα Δημοτικά (Ελύτης - Παπαδιαμάντης), Γυμνάσια, και στις Α΄και Β΄τάξεις του Λυκείου με τίτλο: «Παπαδιαμάντης - Ελύτης - Γκάτσος - Τσίρκας: 100 χρόνια μετά». Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργική επαφή των μαθητών με το έργο αυτών των δημιουργών, έτσι ώστε να εμπνευστούν από αυτό, να δημιουργήσουν συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής και να τα παρουσιάσουν με διάφορους τρόπους μαζί με τους δασκάλους και τους καθηγητές τους.
Η ανάπτυξη βιωματικών δράσεων στα σχολεία μπορεί να γίνει από μία τάξη, ένα σχολείο ή δίκτυο σχολείων σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες κ.λπ.
Στην ειδική εκδήλωση, που έγινε σήμερα στο υπουργείο Παιδείας, η κ. Διαμαντοπούλου, παρουσία της ηθοποιού Λ. Κονιόρδου και του ποιητή και εκδότη του περιοδικού «Λέξη», Αντ. Φωστιέρη, μίλησε για την ανάγκη της δραστηριοποίησης των παιδιών από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο. «Οι μαθητές», είπε η υπουργός, «εμπνέονται, αναζητούν και δημιουργούν με αφορμή τα 100 χρόνια μετά το θάνατο του Παπαδιαμάντη και τη γέννηση των Ελύτη, Γκάτσου, Τσίρκα».
Στην ιστοσελίδα http://www.blogger.com/%3C/b%3E//www.i-create.gr οι μαθητές μπορούν να ανεβάζουν τις δημιουργίες και εμπνεύσεις τους πάνω στο έργο των τεσσάρων μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών και ποιητών.
Τα έργα θα αξιολογηθούν από τους ίδιους τους μαθητές και από επιτροπή ειδικών με τη συμμετοχή της Λυδίας Κονιόρδου, του Σωτήρη Χατζάκη, της Άλκης Ζέη και του Αντώνη Φωστιέρη και στις αρχές του καλοκαιριού θα παρουσιαστούν όλα σε μία μεγάλη επετειακή εκδήλωση.
Κατά τη διάρκεία της εκδήλωσης, η Λυδία Κονιόρδου αναφέρθηκε στην ανάγκη σύνδεσης του πολιτισμού και της τέχνης με την εκπαίδευση. Ανέφερε πως «είναι μια επιτακτική στιγμή που δεν μας επιτρέπει να αφήσουμε άλλο χρόνο να περάσει. Χρειάζεται να αφυπνίσουμε τις συνειδήσεις των νέων ανθρώπων, να στηρίξουμε τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, που ηρωικά πολλές φορές, προσπαθούν σε όλες τις άκρες της Ελλάδας».
Ενδεικτικά προτείνονται δράσεις, όπως:
* αγώνες φιλαναγνωσίας σε κείμενα των εν λόγω λογοτεχνών, στο πλαίσιο ενός σχολείου ή νομού ή δικτύων σχολείων,
* δημιουργία «κοινοτήτων αναγνωστών» σε ένα σχολείο ή σε δίκτυα σχολείων (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας, ανάγνωση στην τάξη, συζήτηση, επιπλέον δραστηριότητες),
* αξιοποίηση λογοτεχνών ή αφηγητών για μικρούς μαθητές στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας,
* εικαστική έκθεση, ψηφιακή έκθεση έργων,
* γιορτή ποίησης με απαγγελίες,
* δημιουργία ποιήματος, κινηματογραφικής ταινίας, βίντεο, αφίσας, άλμπουμ, ομαδικού κολλάζ σε τοίχο του σχολείου με κινηματογράφηση και ανάρτηση στο YouTube ή προβολή μέσω live streaming, συγγραφή διηγήματος,
* μελοποίηση ποίησης ή διασκευή,
* ανάπτυξη δρώμενων (θεατρικές παραστάσεις, γιορτές, χορωδίες ή άλλα δρώμενα) και κινηματογράφησή τους.
Σημειώνεται ότι οι συμμετοχές των μαθητών θα υποβάλλονται από τις 15 Μαρτίου έως και τις 4 Μαϊου.
Μ. Παπουτσάκη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ